اهمیت نور در طراحی و بازسازی مطب پزشکی و دندانپزشکی

در گذشته به مسأله نور در فضا تنها به صورت یک عامل برای روشنایی نگریسته می‌شد، در حالی که امروزه می‌توان با مهندسی نور در فضا با هدف افزایش کیفیت محیطی، تأثیرات قابل توجهی را بروی کاربران گذاشت. فاکتور نور نیز به اندازه رنگ در طراحی فضای داخلی مطب مهم است،

ولی باید توجه داشت به دلیل تأثیرات منفی افزایش شدت نور در محیط مطب، توجه کمّی نیز به میزان نور باید مدنظر طراحان باشد. برای مثال برخی از بیماران داروهایی مصرف می‌نمایند که چشم را در مقابل نور بسیار حساس می‌نماید و یا برخی از بیماران مطب، نوزادانی می‌باشند که نارس به دنیا آمده‌اند و چشم آنها در قبال نور محیط بسیار آسیب پذیر می‌باشد.

توجه به استانداردهای طراحی نور باید در معماری کلیه بخش‌های مطب رعایت شود.

نور در مطب و کلینیک

استفاده از انواع لامپ

استفاده از انواع لامپ در فضاهای داخلی مراکز درمانی در افزایش کیفیت فضا و ایجاد حالات سمبلیک از فضای یک خانه و هتل می‌تواند مؤثر باشد. بررسی ها نشان می‌دهد که هرچه میزان شباهت محیط مطب به محیط یک خانه یا هتل بیشتر باشد، کاربران استرس‌های کمتری ر تجربه خواهند نمود.

در فضاهای اداری مطب می‌توان از لامپ‌هایی به شکل لوستر بهره برد تا ماهیت فضای داخلی حوزه اداری با فضاهای درمانی به کمک طراحی داخلی قابل تفکیک باشد.

گروه طراحی لارن در همین راستا در طراحی هر پروژه با توجه به موقعیت مطب و کلینیک و میزان نور طبیعی آن ،تنظیم نور و آیتم های نورپردازی را بر اساس استانداردهای lux طراحی می نماید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب جدید

فهرست