اصول نورپردازی در فضای داخلی

نورپردازی نقش اساسی در طراحی داخلی و زیباسازی فضا ایفا می کند. به همین علت لازم است هنگام اجرای دکوراسیون به این اصول نورپردازی در فضای داخلی توجه شود:

مهم ترین نقش در نورپردازی داخلی ساختمان عمدتا بر عهده روشنایی طبیعی محیطی یا همان نور خورشید است، بنابر این اولین قدم در انتخاب سبک نورپردازی ساختمان شناسایی جهت و منطقه­ تابش نور خورشید در طول روز است.

در بازه زمانی بین طلوع تا غروب خورشید و در ماه های مختلف سال، نوع و شدت رنگ­ نور محیطی در خانه­ دچار تغییرات قابل توجهی می شود. رنگ های متمایل به نارنجی، آبی و زرد در فصول مختلف سال، محیط خانه را روشن می­ کند. علاوه بر این سایه ها و تاریکی های ایجاد شده نیز بسته به شرایط، خود نوعی نورپردازی مطلوب محسوب می شود. اما با نزدیک شدن به غروب خورشید و تاریکی شب، نقش منابع نوری نصب شده برای نورپردازی داخلی محیط در تأمین مناسب نور، بیشتر و بهتر مشخص خواهد شد.

به طور کلی بهتر است نورپردازی داخلی به صورت ملایم و ترکیبی از نور آفتابی و مهتابی باشد تا زمینه آرامش و راحتی ساکنین را فراهم آورد.

اصول نورپردازی در فضای داخلی خانه:

  • جهت روشن کردن فضاهای عمومی و میزهای پذیرایی می بایست از نورپردازی وسیع در قالب چلچراغ های آویز با نور به سمت پایین استفاده نمود.
  • در نورپردازی موضعی و تأکیدی هدف روشن کردن المان­های لوکس و خاص در یک فضای محدود است، به عنوان مثال نورپردازی کریستال های نفیس، تاقچه ها و لوازم دکوراتیو.
  • یکی دیگر از مکان­هایی که در خانه زیاد مورد استفاده قرار می گیرد آشپزخانه است. در نورپردازی آشپزخانه­ باید به این موارد توجه نمود :
    • در وسط سقف آشپزخانه نباید از لوستر هایی استفاده کرد که موجب ایجاد سایه و تاریکی در گوشه ها شود.
    • نورپردازی بالای سینک ظرفشویی و همچنین زیر کابینت های مرتفع توسط نورهای نسبتا شدید و موضعی نقش مهمی در بهبود احساس کلی فضا ایفا می کند.
    • در نورپردازی زیر کابینت ها باید به گونه­ای عمل کرد که منبع نور دیده نشود ولی اثرات آن روی صفحه­ کابینت نور مطلوب را ایجاد نماید.

 

برای استفاده بهتر از لوستر می توانید از مقاله نقش لوستر در نورپردازی داخلی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب جدید

فهرست