طراحی و اجرای آزمایشگاه تشخیص طبی ژیوار

طراحی و ساخت آزمایشگاه ژیوار در اصفهان توسط لارن

مشخصات پروژه:

maps_home_workپروژه: طراحی و اجرا آزمایشگاه
manage_accountsکارفرما: دکتر رضا تحریریان
history_toggle_offسال ساخت: 1396
hourglass_bottomمدت اجرا پروژه: 90
where_to_voteآدرس: اصفهان، خیابان توحید
publicمتراژ پروژه: 170 متر مربع

گالری تصاویر مربوط به این پروژه:

توضیحات:

با گسترش علم در سال­های اخیر، هنر معماری نیز از این ماجرا عقب نمانده و روز­به­ روز جامع­تر و کامل­تر می­گردد. امروزه ترکیب هنر معماری با نیازهای پزشکی ، فضاهای درمانی مجهزتر، به­روز­تر با کارایی وسیعی را نتیجه می­دهند.

در طراحی معماری توجه به نوع فعالیت، هویت اشخاص مراجعه ­کننده به مکان، در نظر گرفتن نیروی کاری و مسائل دیگر منجر به پیدایش فضایی بی­ بدیع می­گردد.

در این مقاله سعی شده است به نکات و مسائل اجرایی یک آزمایشگاه تشخیص طبی پرداخته شود.

مشاور طراحی پلان و دکوراسیون مراکز پزشکی و دندانپزشکی

طراحی آزمایشگاه تشخیص طبی ازدو دیدگاه حائز اهمیت است.

اولاً فضایی گرم و دلنشین در قسمت پذیرش جهت پذیرایی بیمارانی که با حضور در آن مکان، کمی از فکر و خیال بیماری به دور بوده و ذهن درگیر مسائل ناخوش نباشد. دوماً درقسمت فنی ضمن رعایت زیبائی و سادگی، چیدمان تجهیزات به طور مناسب و با کارآرایی بالا انجام شده باشد تا کادر درمان، کمترین استرس و خستگی در حین کار داشته باشند.

در طراحی آزمایشگاه تشخیص طبی، فضاهای مورد نیاز و اسامی شامل قسمت پذیرش و اتاق انتظار، قسمت­های نمونه­گیری خون و اسپرم، میکروب­شناسی، فنی، پاتولوژی، محل شستشو، اتاق مسئول آزمایشگاه و قسمت استراحت کارکنان می­باشد.

ابعاد فضاها بستگی به تجهیزات و وسایل مورد نیاز دارد اما بطور کلی و جامع برای قسمت­های میکروب و پاتولوژی فضای ۸مترمربع با عرض حداقل ۵/۲متر مورد نیاز است.

برای قسمت فنی که بیشترین تجهیزات قرار می­گیرد فضاهایی جهت یخچال، دستگاه بیوشیمی و … بایستی تعبیه گردد. همچنین در طراحی کابینت­ها فضایی برای نشستن پرسنل باید در نظر گرفته شود. برای این قسمت مساحتی حدود ۳۰ متر مربع کفایت می کند.

 

نکته مهم در طراحی آزمایشگاه تشخیص طبی تهویه هوای فضاها می­باشد به گونه­ای که به صورت اتوماتیک بتوان تهویه هوای همه قسمت­ها انجام شود.

برای قسمت شستشو علاوه بر تجهیزات مثل اتوکلاو، دیونایزر وسایل خودمراقبتی مانند دوش و چشم­شور بایستی تعبیه گردد تا در صورت لزوم استفاده گردد.

در هنگام اجرای آزمایشگاه تشخیص طبی، بایستی ارتباط بین دستگاه­ها و تجهیزات مورد توجه قرار داشته باشد. همچنین ارتباط بین دستگاه­ها با کامپیوتر قسمت پذیرش و چاپگرها بسیار حائز اهمیت می­باشد. از دیگر امکانات آزمایشگاه، ارتباط بین میکروسکوپ اتاق پزشک با مونیتور داخل اتاق بوده که برای توضیح دادن پزشک به بیمار بسیار کاربردی و مناسب می­باشد.

حال اگر بخواهیم گردش بیمار در یک آزمایشگاه را مورد بررسی قرار دهیم به این گونه می­باشد؛ ابتدا بیمار وارد یک پذیرش با فضایی متفاوت از ذهن می­شود سپس در انتظار آزمایش دادن می­ماند. در قسمت سرویس بهداشتی محلی جهت قرار دادن نمونه­ها حتماً بایستی تعبیه شود. در قسمت نمونه­گیری خون نیز محلی برای آویز کردن لباس و کیف خود بایستی تعبیه شود و همه امکانات برای او مهیا شود. ابعاد اتاق نمونه­گیری خون بستگی به تجهیزات مانند صندلی، تخت، ترالی و … دارد اما فضای ۴ متر مربعی با عرض ۸/۱متر کفایت می­کند.

در پایان ذکر این نکته شایسته است که در طراحی کلینیک و طراحی مطب به طور کلی طراحی مراکز پزشکی بایستی توجه داشت با طراحی و ساخت یک مجموعه مدرن و به روز ضمن القای حس خوب به بیمار، پرسنل و کادر درمان از فعالیت خود در آن مجموعه لذت برده و باعث افزایش سطح کیفی خدمات و رضایت بیمار می­گردد.

مشاهده سایر پروژه ها:

فهرست